Parapente

Wat is parapente?

Een parapente, zweefscherm of paraglider is een soort van parachute die gemaakt is om te zweven. Het komt er op aan in thermische stijgwinden hoogte te winnen en alzo de vluchtduur en de gevlogen afstand te verlengen. Deze parapente wordt gestart op een helling of heuvel en niet zoals een parachute van uit een vliegtuig, dus ook minder gevaarlijk. De chute is immers al open vooraleer men vertrekt. Iedereen kan het leren en het is de eenvoudigste manier van vliegen.

Hoe word je parapentepiloot ?

Om te beginnen met deze fantastische vliegsport start men met de Basisopleiding. Tijdens de basisopleiding leert men de basisprincipes van het schermvliegen onder het ervaren oog van de instructeur. Na de Basisopleiding volgen de Hoogtestages. Tijdens de hoogtestages leert men de vervolmakingtechnieken van het schermvliegen in het hooggebergte als ook het thermiekvliegen. [decoratie]


Kennismakingsdag parapente

Tijdens een initiatiedag of kennismakingsdag kan je een hele dag op de leshelling met een paraglider of parapente oefenen. Deskundig advies en huur van het materiaal zijn uiteraard in de prijs inbegrepen. Wil je achteraf toch met de basiscursus starten, dan was dit zeker geen slechte investering want het reeds betaalde bedrag wordt dan gedeeltelijk in mindering gebracht.
Het is een unieke kans om op een veilige manier kennis te maken met deze fenomenale vliegsport. De kennismakingsdag kan in familieverband, met vrienden of als teambuildingactiviteit voor bedrijven. Aarzel dus niet en contacteer ons voor meer info.


Een laatste controle, diep inademen, versnelde hartslag, vijf passen krachtig lopen en .... je vliegt, probeer het eens bij AirFun


Basisopleiding
 

Tijdens de basisopleiding wordt er aandacht besteed aan een deel theorie en een deel praktijk. Een theoretische cursus geeft je het eerste inzicht in weerkunde, materiaalkunde, aërodynamica en luchtvaartreglementering. De praktijk begint op een lage leshelling waar je hoogstens enkele meters van de grond verwijderd bent. Zo word je op een veilige manier vertrouwd gemaakt met het eerste vliegen. Start en landingen volgen elkaar snel op en fouten kunnen hier gemakkelijk door de instructeur bijgestuurd worden. De basisopleiding wordt pas afgesloten als de leerlingen de theorie en praktijk beheersen. Er rust zo geen tijdsdruk op de leerlingen en deze kunnen in hun eigen tempo verder.


Hoogtestage's of bergvliegen
 

Na de basiscursus ben je klaar voor het echte werk, de eerste hoogtevluchten. Een aantal keer per jaar reizen de leden van AirFun naar het hooggebergte in Frankrijk, Oostenrijk of Italië of zelfs verder naar meer exotische vlieggebieden. Meestal bestaat zo een groep uit een mengeling van beginnelingen en meer ervaren piloten. De eerste hoogtevluchten worden gemaakt in ideale weersomstandigheden en steeds onder radiobegeleiding met onze instructeurs. Voor diegene die dat willen kan de eerste hoogtevlucht ook samen met de instructeur in een tandem parapente gebeuren.

Na één hoogtestage ben je nog lang niet volleerd, maar tijdens de volgende stages, word je langzaam geconfronteerd met moeilijkere vliegomstandigheden en andere vlieggebieden. Bij AirFun betaal je enkel de eerste hoogtestage, daarna kun je steeds gratis mee in clubverband. Ook tijdens de weekends trekt AirFun er op uit. Diverse vliegplaatsen in de Ardennen en over de grens met Frankrijk en Duitsland worden regelmatig bezocht.


Cross Country of het overlandvliegen


Piloten die dit stadium bereiken kunnen al thermiek vliegen. Tijdens deze stage wordt geleerd hoe je afstandsvluchten en landingen op onbekend terrein moet voorbereiden. Ook weerkunde en leren navigeren met kaart en kompas, GPS staan op het programma. Kortom, een heleboel avontuur verzekerd!
Overlandvliegen is een vlucht, waarbij de piloot op een landingsterrein landt, dat niet met een normale glijvlucht bereikt kan worden.
Normaal daalt een parapente één meter bij elke acht voorwaarts afgelegde meters. Met een hoogte van 1000 meter kan de piloot dus acht kilometer afstand afleggen, voor hij op de grond staat. Door vóór hij op de grond staat een thermiekbel (warme opstijgende lucht) te zoeken, kan de piloot weer hoogte winnen, tot soms wel 4000 meter, waarmee hij wederom verder kan zweven en met meerdere van die 'bellen' een afstand kan afleggen.

Er bestaan verschillende soorten overlandvluchten:

  • doelvlucht: met een vantevoren vastgesteld einddoel
  • retourvlucht: als doelvlucht, maar dan ook weer terug naar het startpunt
  • driehoeksvlucht: als retour, maar met verschillende keerpunten
  • vrije afstand: vlucht zonder einddoel, (vaak met wind mee)

Dit is dus echt de max! En voor wie het wil weten: het huidige afstandsrecord is 420 km ! En dit met een lapje stof dat in een rugzak zit - toch geweldig niet?


Faq

Wat is parapente of paragliding ?

Paragliding is de eenvoudigste manier om te vliegen.Een paraglider is een niet gemotorizeerde,te voet startbaar zweefvalscherm. Het is eenvoudig te transporteren,Eenvoudig te starten, en te landen. De paraglider is geconstrueerd van rip-stop nylon en de piloot is gedragen aan sterke kevlar leinnen. De piloot zit in een oprechte positie in een comfortabel harnes.Met een paraglider kunt u vliegen als een vogel door gebruik te maken van de stijgende luchtmassa en alzo uren lang door de lucht zweefen alsook overland te vliegen en afstanden te vliegen van 20 tot 200 km en op een hoogte van 100 tot 4000 meter.Na de landing word de paraglider opgevouwen en in een rugzak samen met het harnas en toebehoren gepakt(ong 15kg) en kan de piloot uitkijken naar een volgende vlucht.

Hoe voelt het om aan parapente te doen? Wat is een paraglider?

Paragliding is de eenvoudigste manier om te vliegen. Een paraglider is een niet gemotoriseerde, te voet startbaar zweefvalscherm. Het is eenvoudig te transporteren, eenvoudig te starten en te landen. De paraglider is geconstrueerd van rip-stop nylon en de piloot is gedragen aan sterke kevlar lijnen. De piloot zit in een opgerichte positie in een comfortabel harnas. Met een paraglider kunt u vliegen als een vogel door gebruik te maken van de stijgende luchtmassa en alzo uren lang door de lucht zweven. Je kan ook overland vliegen en afstanden overbruggen van 20 tot 200 km en dit op een hoogte van 100 tot 4000 meter. Na de landing wordt de paraglider opgevouwen en in een rugzak samen met het harnas en toebehoren ingepakt (ong 15kg) en kan de piloot uitkijken naar een volgende vlucht.

Is parapente hetzelfde als parasailen of parachute?

Neen, neen en nog eens neen. Parasailen is wat je aan een strand doet in een aangepaste parachute die aan een boot wordt gebonden, meestal aan zee en nadat je al wat te veel cocktails hebt gehad. Je wordt de haven rondgesleurd als een zak patatten en zeker niet als piloot. (Als je een parapentepiloot wil beledigen, noem dan zijn sport "parasailing") Parachutes zijn ontworpen om te ontvouwen bij een vrije val uit een vliegtuig om daarna te dalen tot op de grond. Een parapentepiloot daarentegen start vanaf een flauwe helling met de parapente reeds geopend voor de vlucht; als de parapente niet goed vliegt kan de start afgebroken worden alvorens de grond te verlaten. Vermits parapentes niet de stress van een vrije val-opening moet ondergaan, zijn ze veel lichter en aerodynamischer ontworpen om eerder omhoog dan omlaag te vliegen.

In wat verschilt parapente met deltavliegen?

De vliegsensatie van beide toestellen is heel "vogel"achtig. Veel piloten genieten evenveel van beide sporten. Er zijn aspecten die elk een beetje makkelijker maken in de ene situatie en moeilijker in een andere. Een parapente is een beetje sneller op te zetten en af te breken; de parapente kan in ongeveer 5 minuten opgevouwen worden tot een 15kg wegende rugzak en kan zeer eenvoudig worden vervoerd in een kofferbak van een auto. Voor het vervoer van een deltavleugel daarentegen heb je een dakrek nodig, het duurt minstens tweemaal langer om op te zetten en af te breken en hij weegt over het algemeen tweemaal zoveel dan een parapente. Parapentepiloten dragen hun parapentes naar bergpieken in de Cascades, de Alpen, de Andes, en de Himalaya gebergten. Dat zou nogal moeilijk zijn met deltavleugels. Het is ook makkelijker om een parapente mee te nemen als bagage op de bus of zelfs bij het terugliften naar de startplaats. Parapente lanceringen zijn niet zo "verbindend"; als je je lancering wil afbreken, stop je gewoon met lopen en de parapente vloeit gewoon achter je neer. Maar, een deltavleugel kan van een veel smallere plaats gelanceerd worden, bijvoorbeeld vanaf een richel, en met een sterkere wind. Omdat deltavleugels een beetje sneller vliegen kunnen ze makkelijker grotere afstanden en tegenwinds vliegen. Parapentes zijn echter de laatste tijd snel geëvolueerd en kunnen tegenwoordig bijna even grote afstanden overbruggen en omdat ze zo wendbaar zijn kunnen ze in lichte stijging liften. Deltavleugels kunnen dat niet. Deltavleugels hebben dankzij de ietwat hogere vliegsnelheid de unieke eigenschap om duizenden meters omhoog getrokken te kunnen worden door gemotoriseerde ultralichte toestellen, waarbij ze dan losgekoppeld worden om vrij verder te vliegen. Erg leuk.

Wat kan ik doen met een parapente?

Parapentes zijn ontworpen om te zweefvliegen. Het duurterecord staat op meer dan 11 uren en de afstand is 300 kilometer. Bij traingingen start je met louter de grond te scheren. Naarmate je vordert en je meer ervaring opdoet en je je zodoende meer zelfzeker voelt, wil je waarschijnlijk steeds hoger en wil je de vleugel gaan gebruiken waarvoor ie dient: zweefvliegen! Een gemiddelde recreatiepiloot die temperatuur- en hellinglift gebruikt kan makkelijk 3 uur in de lucht blijven, kan 4 kilometer hoog en kan grote afstanden overbruggen in cross-country. Daarbij kunnen parapentes makkelijk gedragen worden en gelanceerd vanaf de meeste bergen. Parapentes hebben bijna vanaf elke belangrijke piek in de VS en in Europa gevlogen, zelfs vanaf de Mount Everest.

Is parapente veilig?

Je kan parapente, net zoals elke andere adventure sport, zo veilig of gevaarlijk maken als je zelf wenst. Het is natuurlijk cruciaal dat je wordt geïnstrueerd door een gecertificieerd professional en dat je veilig materiaal gebruikt. Professionele scholen zullen een zo goed mogelijk gecontroleerde omgeving creëren. Maar parapente blijft een buitensport en Moeder Natuur is onvoorspelbaar. De belangrijkste veiligheidsfactoren zijn persoonlijke inschatting en hoogte. Je moet geleidelijk aan willen leren en denken met je hoofd in plaats van met je ego. Als je dat niet doet kan je snel gekwetst of gedood geraken. Doe je dat wel, kan je vliegen tot je negentigste.

Is het eng om aan parapente te doen?

Parepente is de eenvoudigste en meest serene manier om de oudste droom van de mensheid te vervullen: de vrije vlucht! De piloot loopt een flauwe helling af en glijdt weg van de berg. Er is geen vrije val of sprong van een clip mee gemoeid. De lanceringen en landingen zijn zeer zacht en eens in de lucht zijn de meeste mensen verbaasd over hoe stil en vredevol die ervaring is. Zelfs hoogtevrees is zelden een factor, gezien er geen gevoel van vallen bij komt kijken. De solo les vraagt meer moeite dan de tandem les maar het legt de basis voor een goede piloot. Als het idee van het genieten van een zonsondergang vanuit een comfortabel zitje, aangevuld met een zwoel avondbriesje en met misschien een arond of havik die je vergezelt aan je vleugeltip, je aanstaat, dan is parapente iets voor jou.

Wie kan parapente vliegen?

Parapente draait om finesse en sereniteit, niet rond sterkte en adrenaline. Net zoals bij rotsklimmen doen vrouwen het dikwijls veel beter dan mannen omdat ze de parapente niet van hier naar daar willen sleuren. In Europa, waar de sport immens populair is, zie je piloten van 10 tot 80 jaar. Als je wilt hiken tot je lancering moet je wel in een goede fysieke conditie verkeren maar je kan ook meestal gewoon rijden tot de meeste populaire vliegplaatsen. Veel belangrijker dan de fysieke conditie is de fysieke en mentale voorbereiding. Om een succesvolle parapentestudent en -piloot te worden moet je helder kunnen denken goed kunnen luisteren.

Hoeveel kost een parapente? Hoe lang gaat ie mee?

Een nieuwe parapente, harnas en reserve kost zo tussen de € 2.600 en € 4.000. Na circa 5 jaar van normaal actief gebruik en blootstelling aan UV licht van de zon is de parapente toe aan vervanging. Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe je omspringt met je vleugel. Het is eenvoudig om de sterkte van je lijnen en de zeilstof te testen en zo te bepalen of je ze moet vervangen, lang voordat het gevaarlijk wordt. Harnassen en reserve kunnen mits een goede verzorging bijna oneindig bestaan. De meeste piloten die de sport beoefenen schaffen zich meestal een tweewegs radio en een variometer (die je vertelt of en hoe snel je omhoog en omlaag gaat) aan voor een bijkomende € 200. Goed tweedehandsmateriaal is dikwijls beschikbaar alhoewel het meestal een kortere levensduur heeft. Daarbij komt dat de sport zeer snel evolueert zodat de nieuwe parapentes betekenisvolle performanties hebben dan de oudere ook belanrijk is dat als je een tweedehands parapente aanschaftdit re doen bij een dealer of in een shop dan kun je altijd terug terecht als er problemen zijn en heb je meestal nog een garantie.

Wat moet ik weten bij de aankoop van mijn eerste parapente?

Eerst en vooral moet je weten hoe je vliegt. Geen enkele leerlingpiloot zou een vleugel mogen aanschaffen zonder eerst de basis van het parapentevliegen aan te leren. Het is de taak van je instructeur om je te helpen je eerste vleugel te kiezen. De verschillende parapentes hebben verschillende eigenschappen en vereisen verschillende ervaringsniveau's; je instructeur zal je vleugel afmeten tegenonver je eigen interesses, sterktes, zwakheden en ervaringsniveau. "Goede zaakjes" eindigen meestal in een grote meerkost voor de naieve nieuwe piloot. De meeste instructeurs baseren zich op verslagen en ervaring en zijn dus zeer aangewezen om je te helpen de juiste keuzes te maken.

Hoe kan ik starten?

De beste manier om te starten is met een Introductiecursus(kennismakingsdag) die opgezet is om je te laten proeven van het echte gevoel. Onder radiobegeleiding zal je solo vliegen vanaf de treiningheuvel en verder evolueren tot hogere vluchten, dit alles in een of twee dagen. De basistechnieken van parapente - opstijgen, draaien, landen - zijn relatief eenvoudig aan te leren. Als je na de Introductiecursus wil verdergaan met parapente, bestaat de volgende stap uit het succesvol doorlopen van de Bassis Cursus, waarin je leert over micrometeorologie, de verschillende lancerings- en landingstechnieken, veiligheidsprocedures, enz. Best vervolledig je de beginnerscursus in een geconcentreerde tijspanne.

 

Heb ik een vergunning nodig om te vliegen?

Parapente valt onder het bestuur der luchtvaart en daarom is een vergunning voor solo parapente te vliegen verplicht deze behaal je na je opleiding in je vliegschool.

Hoe lang duurt het om te leren vliegen?

Je zal reeds solo vliegen op de eerste dag van je parapente training. Dit is één van de voordelen van de sport. Het is echter nodig om een Basis opleiding te volgen om de basistechnieken te leren die nodig zijn om alleen te vliegen zonder instructeur. Deze training duurt tussen de 5 à 10 dagen en met een minimum van 25 vluchten. Tijdens de cursus zal je de basis leren daarna begin je aan de hoogtestage met hoogtevluchten, geavanceerde maneuvers . Of je nu de cursus doorloopt in opeenvolgende dagen dan wel spreidt over verschillende maanden, de keuze is aan u.

Waar moet ik op letten als ik inschrijf voor een cursus?

Als je een parapenteschool kiest, vergewis je er dan eerst van dat de instructeurs gecertificeerd zijn door het bestuur der luchtvaart. Waar je moet op letten:hoeveel instructeurs zijn er per klas, welke is de student tov instructeur ratio? Zijn de vluchten radiobegeleid? Zal de training stap per stap en hogere heuvels aandoen? Heeft de school de mogelijkheid te kiezen voor verschillende heuvels per windrichting en dus voor meer vliegdagen? Wat is de veiligheidsscore van de school en de instructeurs? Hoeveel leerlingen heeft de school gehad, hoeveel leerlingen worden gecertificeerd per jaar? Opereert de school voltijds om aan je tijdschema te kunnen voldoen?

Wat is gemotoriseerde parapente of paramotor?

Met een met brandstof voorziene motor, vastgemaakt aan de rug van de piloot door een speciaal harnas, is het mogelijk om te vliegen in gebieden waar vlieggebieden of -condities beperkt of onbestaand zijn. Met een gedegen training kan de rugzakpiloot de motor gebruiken om op te stijgen om daarna enkel gebruik makende van de motor om het landen uit te stellen. In het algemeen kan men stellen dat de rest van de overwegingen gemaakt bij parapente ook toepasbaar zijn op paramotors.

Gezien de piloot zal opstijgen en landen met een 20 à 50 kilogram meergewicht, is het extreem belangrijk dat de piloot bedreven is in het inschatten van de condities en dat hij de gepaste kunde heeft. Er is een belangrijk probleem geweest, bij dit gedeelte van het parapente vliegen, met individuen die minderwaardig materiaal gebruikten en niet beschikten over adequate training. Deze bedrijven(fjes) teren op de naïevelingen en zijn een bedreiging voor het voortbestaan van onze sport in België, te wijten aan verschillende ongevallen, luchtruim- en andere overtredingen. Deze sport is veel ingewikkelder dan een sportcatalogus je doet vermoeden. Je moet een BPMF Beginners Licentie behalen vooraleer je een paramotor gebruikt. De informatie en training die je krijgt tijdens de beginnerscursus is cruciaal voor het langdurig succes van het vliegen met de paramotor.

Volgens ons kan je best de lichtste, bestendigste en krachtigste motor kiezen die je kan krijgen. Elektrische start is een onnodige optie die enkel gewicht en het gevaar voor defect verhoogt. Grote brandstoftanks zijn zwaar en zijn zelden gevuld gezien het extra gewicht. Draagbaarheid is een belangrijke overweging. Ondanks het feit dat sommige motordistributeurs anders zeggen, heb je geen grotere vleugel nodig dan wanneer je zonder motor zou vliegen. Eigenlijk willen we je een beetje zwaarder maken aan de vleugel. De vleugel waarmee je vliegt zonder motor zou moeten voldoen voor gemotoriseerd vliegen. Sommige vleugels zijn een beetje gebruiksvriendelijker als ze gecombineerd worden met een motor. Ga een goede relatie aan met een instructeur met ervaring in paramotorvliegen als je materiaal wenst te kopen. "Goede deals" eindigen dikwijls in een hoop meerkost voor de naïeve piloot.

Gezien de piloot zal opstijgen en landen met een 20 à 50 kilogram meergewicht, is het extreem belangrijk dat de piloot bedreven is in het inschatten van de condities en dat hij de gepaste kunde heeft. Er is een belangrijk probleem geweest, bij dit gedeelte van het parapente vliegen, met individuen die minderwaardig materiaal gebruikten en niet beschikten over adequate training. Deze bedrijven(fjes) teren op de naïevelingen en zijn een bedreiging voor het voortbestaan van onze sport in België, te wijten aan verschillende ongevallen, luchtruim- en andere overtredingen. Deze sport is veel ingewikkelder dan een sportcatalogus je doet vermoeden. Je moet een BPMF Beginners Licentie behalen vooraleer je een paramotor gebruikt. De informatie en training die je krijgt tijdens de beginnerscursus is cruciaal voor het langdurig succes van het vliegen met de paramotor.

Volgens ons kan je best de lichtste, bestendigste en krachtigste motor kiezen die je kan krijgen. Elektrische start is een onnodige optie die enkel gewicht en het gevaar voor defect verhoogt. Grote brandstoftanks zijn zwaar en zijn zelden gevuld gezien het extra gewicht. Draagbaarheid is een belangrijke overweging. Ondanks het feit dat sommige motordistributeurs anders zeggen, heb je geen grotere vleugel nodig dan wanneer je zonder motor zou vliegen. Eigenlijk willen we je een beetje zwaarder maken aan de vleugel. De vleugel waarmee je vliegt zonder motor zou moeten voldoen voor gemotoriseerd vliegen. Sommige vleugels zijn een beetje gebruiksvriendelijker als ze gecombineerd worden met een motor. Ga een goede relatie aan met een instructeur met ervaring in paramotorvliegen als je materiaal wenst te kopen. "Goede deals" eindigen dikwijls in een hoop meerkost voor de naïeve piloot.



Contacteer Ons